A Magyar Közút Nonprofit Zrt. az országos, mintegy 32 ezer kilométeres közúthálózaton 93 mérnökségén keresztül látja el a szükséges üzemeltetési és fenntartási feladatokat. A mérnökségeken – és így közvetlenül az utakon – mintegy 4000 munkavállaló dolgozik, akik nap mint nap balesetveszélyes helyzetekkel néznek szembe – közölte a közútkezelő.
Az út mentén dolgozókra nézve a legtöbb potenciális baleseti helyzet a gyorsforgalmi hálózaton alakulhat ki. A gyorsforgalmi utakon csak 2018-ban 83 baleset történt munkavégzéses útszakaszokon. A legtöbb esetben vagy nem engedik be az elfogyó sávból az autósok egymást, vagy figyelmen kívül hagyják az előjelzéseket, hogy hamarosan munkaterület következik és ezért becsapódnak a munkavégzők közé.
Fotó: Pexels/ CC0 License
Tavaly 37 esetben terelőelemeknek, eszközöknek (táblák, villogósor terelőkúp, terelőfal stb.) vagy járműveknek ütköztek a figyelmetlen közlekedők az autópályákon és autóutakon, 12 esetben közutas autónak, ebből kilencszer úgynevezett ütközési energianyelő eszköznek csapódtak. Sajnos a munkavégzők is gyakran megsérülnek, amikor például a lassabban közlekedő útellenőri autóba, a leállósávon vagy a padkán dolgozó munkagépekbe és az út szélén várakozó brigádszállító autóba csapódnak be. Ilyenkor a legjobb esetben is zúzódások, könnyebb sérülések alakulnak ki, de gyakoriak a súlyos, 8 napon túl gyógyuló esetek és előfordult már halálos baleset is. Az elmúlt öt évben csaknem 30 ilyen eset történt közutas munkavállalókkal.
Mindezeket összefoglalva a gyorsforgalmi szakaszokon átlagosan hetente történik munkavállalókkal kapcsolatos, munkaterületen történő közlekedési baleset.
Fotó: Shutterstock
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a balesetveszélyes helyzetek minimalizálására és munkavállalóinak védelmében már tavaly országos figyelemfelhívó kampányt indított „Biztonságunk az Ön kezében van!” címmel. A kampány újabb szakaszában hamarosan óriásplakátokat és molinókat helyeznek ki, illetve készült egy, a munkavégzés közben elhunyt közutasok hozzátartozóival és munkatársaival készült megrázó videó is.
Mit tehetnek az autósok?
Minden esetben fokozott figyelemmel, a munkaterületek sebességkorlátozási szabályait betartva haladjunk a közutakon munkát végzők mellett. A kihelyezett jelzések minden esetben szükségesek, még ha az autósok adott esetben nem is látják a munkavégzés minden fázisát. Az esetleges hosszabb menetidőt ne a munkaterületeken próbáld meg behozni!
A közútkezelő a terelések kiépítésének koreográfiáját is újratervezte a biztonságos kiépítés és bontás érdekében. Az előjelzéseket meghosszabbították az egyes munkaterületeknél a lehetséges mértékben úgy, hogy a tényleges munkavégzéstől távolabb kezdődjön a korlátozás. Folyamatosan gondoskodnak további forgalomtechnikai berendezések beszerzéséről is, illetve biztosítják minden esetben a szakemberek számára a kollektív és egyéni védőeszközöket, és a munkaszervezéseknél is kiemelt figyelmet kap a kollégák biztonsága.